Persbericht: HorecaBrains bevriest lidmaatschap

horecabrains-header-tegeltjes-2000x500px

HorecaBrains Nieuws

Horecabrains bevriest lidmaatschap

Persbericht

Uitgeest, 24 maart 2020

We zijn amper 1 week van horeca sluiting verder en dat de Corona crisis erin hakt is wel duidelijk, aldus Jeroen Veen van horeca ondernemersnetwerk ‘’Horecabrains’’.

Helaas zijn er al meerdere horecabedrijven, die als gevolg van deze crisis hun deuren definitief hebben moeten sluiten.Als dit nog langer gaat duren dan de aangegeven sluitingsperiode zullen er helaas meer volgen.

HorecaBrains staat haar leden bij in deze moeilijke periode met raad en daad.

Nog meer dan anders staan zij achter hun credo ‘’Samen sterker’’.

Juist in deze tijd moet je laten zien wat je aan elkaar hebt, als jarenlange afnemer mag je iets verwachten van je leverancier, je bank en de overheid.

Van veel leveranciers zien we al zeer goede berichten, de grote brouwerijen voegen daad bij woord en pakken deze crisis echt samen op met de ondernemer. De overheid komt met verschillende maatregelen, te hopen is dat dit op korte termijn goed wordt doorgevoerd.

Bevriezing lidmaatschap Horecabrains

Helaas zien we dit nog niet in alle facetten terugkomen.

Om het juiste voorbeeld te geven bevriest Horecabrains het lidmaatschap voor de periode dat de horeca is gesloten. Een druppel op een gloeiende plaat voor de ondernemer, maar voor Horecabrains een grote hap.

‘’We doen dit om een voorbeeld te stellen naar alle andere partijen.''

Kijk bijvoorbeeld naar het bankwezen, Rabobank stelt weliswaar de afbetaling uit met 6 maanden, maar laten de rente staan, terwijl ABN AMRO beide opschort. Een enorme last die vele ondernemers in deze tijd zonder inkomsten niet kunnen dragen. Horecabrains roept dan ook het bankwezen op om hier eenduidig mee om te gaan. 

Verder roept Horecabrains haar leden en andere ondernemers op om zoveel mogelijk in gesprek te gaan en te zien waar je kosten kunt besparen. Buma/Sena is bijvoorbeeld niet nodig om te betalen als je zaak gesloten is, dit bedrag kan terug gevraagd worden. Zo ook bepaalde verzekeringen. Mocht je in de knel komen met de huur dan heeft Horecabrains daar ook een oplossing voor zonder dat dit gelijk 1 van de partijen pijn gaat doen. In samenspraak met Hap Horecamakelaardij heeft Horecabrains een voorbeeld brief op hun site staan, waarin wordt gevraagd om de borgstelling om te zetten in huur voor de komende maanden. Dit vergroot de liquiditeit op de korte termijn en na de crisis kan er weer worden overgegaan naar normale huur betaling. Hierin heb je dan niet perse 1 verliezer.

Afsluitend:'' we willen vooral dat partijen met elkaar in gesprek gaan, je kunt niet eisen dat je opeens niets meer betaalt, want als we dat met zijn allen gaan doen, dan gaat de economie pas echt in een neerwaartse spiraal. Kom er samen uit, in deze tijd weet je echt wie voor jou in de toekomst ook de juiste partner is ,

''samen sterker'' . Komen ze er niet uit dan staat ons team 7 dagen in de week klaar om te bemiddelen of te adviseren, aldus Veen.

Contactformulier

Via dit formulier kunt u een vraag stellen aan HorecaBrains. U krijgt dan zo spoedig mogelijk een reactie op uw aanvraag/opmerking.